Menu
logo tjk main

Jak najszybciej schudnąć? Zrzucaj zbędne kilogramy z głową!

Jak najszybciej schudnąć? Zrzucaj zbędne kilogramy z głową!

Otyłość to choroba ogólnoustrojowa, której podłożem, w dużej mierze, staje się nadmiar przyjmowanej energii z pożywienia oraz brak jej wydatkowania w aktywności fizycznej (np. bieganie, spacer, pływanie) - określanej na bardzo niskim poziomie, raczej sprowadzanej do siedzącego trybu życia.

Niestety sformułowanie: „ jesteś tym, co jesz”- jest w 100% prawidłowe. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, iż dieta i ruch to nieodłączna droga do zachowania zdrowia, sprawności oraz dobrego samopoczucia.

Jak otyłość wpływa na nasze zdrowie?
Otyłość wiąże się z ryzykiem wystąpienia wielu zaburzeń metabolicznych i powikłań chorobowych. Szczególnie niebezpieczny jest nadmiar tkanki tłuszczowej wewnątrzbrzusznej (tzw. otyłość androidalna). Możemy rozpoznać ją przy pomocy współczynnika WHR - stosunek obwodu tali do bioder, który u kobiet nie powinien przekraczać 0,8 u mężczyzn 0,9.

Niestety musimy być świadomi, że zwiększenie masy ciała prowadzące do nadwagi, otyłości (BMI>25) będzie wiązało się z:
- możliwością rozwoju cukrzycy typu II, gdzie komórki stają się oporne na działanie insuliny
- pojawieniem się nadciśnienia tętniczego, spowodowanego zwiększoną pracą serca, gdyż narząd ten musi dostarczyć krew do większej masy ciała
- miażdżycą, związaną z zaburzeniem gospodarki lipidowej, w której to dochodzi do wzrostu stężenia triglicerydów, cholesterolu (tzw. złego - LDL)
- chorobami stawów, objawiającymi się ich zapaleniem, poprzez duży nacisk wywierany przez ciężar ciała na kości i stawy
- nowotworami układu pokarmowego - jelita grubego, żołądka
- kamicą pęcherzyka żółciowego


Uwaga na tzw. „diety cud”
W telewizji, gazetach czy na różnego rodzaju portalach internetowych, każdego dnia, możemy usłyszeć o nowym sposobie, na utratę masy ciała w szybkim czasie, przy pomocy tabletek, zabiegów kosmetycznych oraz tzw. „cudownych diet”. Jednakże powinniśmy mocno zastanowić się, zanim wprowadzimy którąś z tych porad we własne życie!

Diety jednostronne (owocowe, mleczne, kapuściane, wysokobiałkowe - np. Dukan, bogate w tłuszcze - Kwaśniewskiego, itp.) czy też głodówki z reguły dają szybkie efekty w postaci zmniejszenia masy ciała, co jest bardzo ryzykowne, ponieważ w wyniku dłuższego i częstego ich stosowania istnieje ryzyko wystąpienia:
- niedoborów witamin, składników mineralnych (żelazo, wapń, fosfor, potas, selen, chrom, magnez)
- utraty białka, pojawienia się kwasicy
- zaburzeń wodno - elektrolitowych
- zaniku tkanki tłuszczowej, ale także mięśniowej: mięśni szkieletowych, mięśnia sercowego, (wielokrotnie głodówki należały do jednych z przyczyn nagłych zgonów w wyniku uszkodzenia mięśnia sercowego czy zaburzeń rytmu serca)


Dodatkowymi objawami mogą być:
- zaburzenia pamięci i koncentracji uwagi
- osłabienie potencji
- czy istotne z punktu klinicznego - zanik wątroby oraz nerek


Co ciekawe osoby, które szybko chudną, rezygnując z jedzenia, po zaprzestaniu kuracji w równie przyspieszonym tempie przybierają na wadze. Wielokrotne odchudzanie jest niekorzystne, ponieważ z biegiem czasu trudniej uzyskać dobre i oczekiwane rezultaty, a po każdej tego typu zmianie odżywiania, przyrost masy ciała bywa coraz większy! Możemy śmiało nazwać to efektem jo-jo, który według przeprowadzonych badań naukowych prowadzi do zwiększenia ryzyka chorób rozwijających się na podłożu otyłości (wspomnianych w pierwszej części artykułu).

Jakie są zalecenia dla osób z nadwagą i otyłością?
Przede wszystkim należy zapamiętać, iż najtrwalsze rezultaty daje odchudzanie powolne - co najważniejsze nienaraża organizmu na powikłania! Tak naprawdę w miesiącu ubytek masy ciała powinien wynosić od 2 - 4 kg, a możemy otrzymać to za sprawą diety ubogoenergetycznej tzn. z dużą ilością błonnika, ograniczeniem tłuszczu i produktów o wysokim indeksie glikemicznym.

Pamiętajmy, że zanim rozpoczniemy walkę o nasze zdrowie i lepsze samopoczucie poprzez zmniejszenie masy ciała, powinniśmy zrobić to prawidłowo! Tak więc doradźmy się specjalisty - lekarza, dietetyka. Nie próbujmy niczego na własną rękę, ponieważ może przynieść to nieoczekiwane efekty, zagrażające naszemu życiu.

Przykłady produktów zalecanych i przeciwwskazanych:

Zalecane
- Napoje:
chude - mleko (1,5 - 0,5%), jogurt, kefir, koktajl owocowo - mleczny; herbata zielona, czarna, czerwona, ziołowa - bez dodatku cukru (można skorzystać z alternatywy jaką daje np. stewia), soki z warzyw i owoców bez cukru (zwracajmy uwagę na etykiety z zawartością cukru)

- Pieczywo: chleb razowy, graham, chleb pełnoziarnisty, chrupki
- Dodatki do pieczywa: chude wędliny - szynka, polędwica, drobiowe, pasty z mięsa i warzyw, chude ryby, jajecznica, chudy ser twarogowy, homogenizowany
- Zupy i sosy: jarzynowe czyste na wywarach warzywnych (pietruszkowym, koperkowym, cytrynowym, chrzanowym itp.) np. pomidorowa, grzybowa, czerwony barszcz, chudy rosół
- Mięso, drób, ryby: mięso chude - cielęcina, młoda wołowina, jagnię, królik, kurczak, indyk, chude ryby: dorsz, lin, mintaj, sandacz, szczupak,
- Przyprawy: łagodne - kminek, majeranek, bazylia, seler, ruta, pietruszka, czosnek, cebula, koperek

Przeciwwskazane
- Napoje: wszystkie słodzone cukrem, kakao naturalne, mocna kawa, tłuste mleko, alkohol, lemoniady, pepsi, coca - cola

- Pieczywo: chleb pszenny, bułeczki, rogale, bagietki francuskie, tostowe, wypieki z dodatkiem cukru
- Dodatki do pieczywa: tłuste wędliny, kiszka, konserwy mięsne, pasztetowa, salceson, miód, dżemy, marmolady, tłuste sery - podpuszczkowe, żółte, topione, pleśniowe, typu Feta, Fromage, twaróg tłusty
- Zupy, sosy: zupy esencjonalne - na tłustych wywarach mięsnych, zagęszczane zasmażkami, z dużą ilością śmietany, sosy zawiesiste i tłuste
- Mięso, drób, ryby: tłuste gatunki - wieprzowina, baranina, podroby, gęsi, kaczki, węgorz, łosoś, sum, tołpyga, śledź, szprot
- Przyprawy: bardzo ostre - papryka ostra, chili, ocet, musztarda, pieprz, sól, Vegeta, ziarenka smaku

Monika Dudek, 20l.
Właścicielka strony internetowej
www.wzdrowejkuchni.pl

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież