Menu
logo tjk main

Jesień - zmęczenie, depresja, infekcje. Czy musi tak być? O cudzie witaminy D

Jesień - zmęczenie, depresja, infekcje. Czy musi tak być? O cudzie witaminy D Foto: jejswiat.pl
Zmagasz się z jesiennym zmęczeniem, depresją? Nie odnosisz wrażenia, że gdy kończy się lato zaczyna spadać Twoja odporność? Jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego tak się dzieje - koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Lekarze, dietetycy, specjaliści od poprawy zdrowia zgadzają się, że witamina D jest kluczowa dla prawidłowego działania naszego organizmu. Jej niedobór może być przyczyną wielu schorzeń - jest niezbędna do prawidłowego budowania i zachowania układu kostnego, korzystnie wpływa na układ nerwowy, odpornościowy. Badania osób, które zmagają się z chorobami autoimmunologicznymi, miewają stany depresyjne lub obniżoną odporność wskazują na bardzo niski poziom tej witaminy. Niedobory mają też osoby, które mają problemy ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

Najlepszym jej źródłem witaminy D jest słońce. Ekspozycja w słoneczny dzień ramion, głowy, nóg przez co najmniej godzinę powinno dostarczyć dzienną dawkę. W naszej szerokości geograficznej ze słońca możemy ją czerpać między kwietniem a wrześniem. Filtry słoneczne i pochmurna pogoda powodują, że jej przyswajanie znacznie spada. Witaminę D magazynujemy w wątrobie. Zapas wystarcza na kilka tygodni, być może dlatego nie przepadamy za listopadem. To miesiąc najbardziej depresyjny i infekcyjny, nielubiany nie tylko ze względu na przypadające w tym czasie smutne święto.

W okresie jesienno-zimowym należałoby zadbać o dietę bogatą w tą witaminę, a w razie niedoborów suplementować ją. Wielu specjalistów jest zdania, że w okresie zimowym powinniśmy ją suplementować obowiązkowo, ze względu na niską zawartość w produktach żywieniowych. Źródła witaminy D3 w pożywieniu to produkty nabiałowe (mleko, jaja, masło, sery), tłuszcz ryb oraz ssaków morskich, wątroba. Należy pamiętać, że produkty mleczne całkowicie odtłuszczone nie są dobrym pomysłem - witamina D to witamina rozpuszczalna w tłuszczu.

Przy okazji należy wspomnieć o dwóch ważnych rzeczach. Prawidłowe wchłanianie wapnia, który jest szczególnie ważny dla kobiet, osób starszych (osteoporoza), dzieci (faza wzrostu) - warunkuje witamina D. Przy suplementacji (która w nadmiarze może być toksyczna) należy pamiętać, że wzrasta zapotrzebowanie na witaminę K2. Tą ostatnią spotkamy w produktach fermentowanych (kiszonkach, prawdziwych, dojrzewających serach). Prawidłowa, zdrowa flora jelitowa (probiotyki) potrafi sama wytworzyć witaminę K2. Problem w tym, że prawidłowa, zdrowa flora to też rzadkość w naszych czasach. Jak o nią zadbać? Urozmaicona dieta, dużo owoców i warzyw, produktów bogatych w błonnik, fermentowanych produktów mlecznych (kefir, maślanka, jogurt naturalny) i kiszonek (naturalnych, nie kwaszonych octem) to warunki sprzyjające namnażaniu „dobrych” bakterii.

Jesień tego roku jest piękna, słoneczna. Niestety nawet przy idealnej, bezchmurnej pogodzie nie wchłaniamy już witaminy D ze słońca. Pamiętaj o innych jej źródłach. Bądź radosna, pełna energii, zdrowia przez cały rok!

Agnieszka Białek
Dietetyk
www.dietetyk-wroclaw.net 
www.facebook.com/dietetyk.osobisty

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież