Menu
logo tjk main

Odżywianie kobiet w różnych etapach życia

milionkobiet.pl Foto: milionkobiet.pl
Kobieta zmienną jest - jak wiele prawdy niosą za sobą te trzy słowa? Etapy w życiu kobiety możemy porównać do pór roku. Są zmienne, każdy w innej barwie, niosący coś zupełnie nowego.

Tak jak wiosna przynosi ze sobą powiew świeżości, radość i pierwsze rozwinięte pąki kwiatów, tak kobieta po 20. roku życia jest niczym barwny, rozwinięty kwiat, który zachwyca swoim pięknem. Z drugiej strony kobieta między 30. a 40. rokiem życia przypomina lato. Kobieta ta wie, czego chce, jest matką i żoną dbającą o spokój domowego ogniska. Znalazła swoją drogę, wie co Ją interesuje, rozwija swoją karierę. Jesienią, kiedy każdy dzień jest ozdobiony całą paletą kolorów, „kobieta w nas” jest stabilna emocjonalnie, pełna energii i pozytywnego nastawienia. W pracy osiągnęła już wiele, wychowała wspaniałe potomstwo, jest bardziej rozważna niż romantyczna. W tym czasie pojawiają się z biegiem lat chmury oznajmiające wielkie zmiany. Ale to od nas zależy czy zmiany te będą przypominały Polską złotą jesień czy deszczową, pochmurną jesienną pluchę. Kolejnym i ostatnim już etapem w naszym życiu jest zima. W tym czasie bagaż doświadczeń stawia nas w roli przewodniczki i doradczyni dla młodszych pokoleń. Nasza życiowa mądrość zdobyta z całej dotychczasowej egzystencji sprawia, że przyjmujemy wszystko z dystansem. Zamiast emocji posługujemy się rozumem.

Etapy w życiu kobiety są różne, nie ma tutaj monotonii. Kobieta zmienia się, rozwija, nie stoi w miejscu.

Czy podobnie jak ze sferą mentalną, etapy w życiu kobiety przynoszą konieczność zmian w sposobie odżywiania? Nasze wciąż zmieniające się ciało potrzebuje odpowiedniej żywności aby było piękne i zdrowe. Wszystkie powinnyśmy zadać sobie pytanie: Jak odżywiać się w zależności od wieku i zmieniających się potrzeb naszego organizmu?

20+ Piękne, młode i bardzo zapracowane
Kobieta wchodzi w nowy etap w swoim życiu. Czeka na nią wiele wyzwań związanych z nauką, pracą, znalezieniem odpowiedniego partnera. Tryskając energią, z głową pełną pomysłów, silną wolą i ambicją jest w stanie zawojować świat.

Jak powinnyśmy się odżywiać w tym okresie?
Nasz metabolizm i ogólny stan zdrowia w tym wieku jest bardzo dobry, a przynajmniej taki powinien być. Nie powinnyśmy wiedzieć, co to znaczy choroba, a już na pewno nie myśleć o chorobie przewlekłej. Po okresie burzy hormonalnej, jakim jest czas dojrzewania, jesteśmy ukształtowanymi kobietami. Czujemy się Paniami swojego życia, ale co wtedy przeważnie robimy? Z braku czasu wynikającego z nadmiaru obowiązków, wrzucamy bezwartościowe pożywienie do swojego żołądka, jak śmieci do kontenera. Często mamy problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała oscylując między nadwagą a niedowagą. A nasz organizm, choć bardzo dzielny, woła o pomstę do nieba.

Jednak mimo natłoku zajęć możemy wypracować zdrowe nawyki żywieniowe i zorganizować czas tak, żeby mieć chwilę na przygotowanie wartościowego posiłku.

Pamiętajmy o śniadaniach, najlepiej ciepłych. Nasz organizm to piec, w którym rano trzeba rozpalić ogień, by miał siłę na cały dzień. Co wybrać na śniadanie? Najlepiej sprawdzi się siemianka lub owsianka z jogurtem domowym, kasza z warzywami, jaja na miękko lub omlet z warzywami. Jedzmy regularnie, co 3 - 4 godziny. Najlepiej spożywać 3 główne posiłki i 2 małe przekąski.

W wieku 20 lat nasza skóra jest w dobrej kondycji: elastyczna, gładka. Jest to czas, w którym należy zadbać o zdrową cerę, co zaprocentuje w późniejszych latach. Należy pamiętać o dobrym nawodnieniu organizmu. Wybierajmy wodę mineralną nie źródlaną. Do nawodnienia organizmu najlepiej sprawdzi się ta, która w swoim składzie zawiera od 300 do 1200 HCO3. Istotna jest również zawartość magnezu, która powinna wynosić powyżej 50 mg Mg/l, w dobrych jakościowo wodach mineralnych, obecność wapnia w ilości powyżej 150 mg Ca/l oraz siarczanów ponad 250 mg/l. Poza nawodnieniem organizmu, a tym samym skóry, powinnyśmy zadbać o odpowiednią ilość i jakość kolagenu, aby organizm mógł odnawiać swoje komórki, również te budujące skórę. Idealnym źródłem kolagenu jest rosół z kości lub z kurzych łapek. Nie brzmi to zachęcająco, jednak młody wygląd naszej skóry z pewnością zmobilizuje nas do włączenia tych potraw w naszym jadłospisie.

W okresie młodości powinnyśmy postawić na warzywa, owoce, zdrowy tłuszcz i węglowodany złożone. Warzywa oczywiście powinny pojawiać się w każdym posiłku, a owoce 2 - 3 razy w ciągu dnia.

O co chodzi ze zdrowym tłuszczem?
Otóż, mówiąc o zdrowym tłuszczu mam na myśli wszystkie występujące naturalnie kwasy tłuszczowe zarówno wielonienasycone, jednonienasycone jak i nasycone, czyli olej lniany, oliwę z oliwek/olej rzepakowy i nierafinowany olej kokosowy /masło. Nie powinnyśmy bać się spożywania tłuszczu, gdyż jest on bardzo potrzebny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ponadto tłuszcz będąc nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach warunkuje m.in. naszą płodność.

Czas między 20. a 30. rokiem życia kobiety to najlepszy moment na zaplanowanie ciąży. Jednak wiele kobiet w wieku rozrodczym powtarza błędy żywieniowe ukształtowane w okresie dzieciństwa i wczesnej młodości. Myśląc o zajściu w ciążę szczególnie musimy zwrócić uwagę na podaż witamin i składników mineralnych. Wybierajmy warzywa i owoce w różnych kolorach - aby nasze życie było barwne, a organizm dobrze odżywiony. Na naszym talerzu powinny przeważać surówki (spożywane 4-5 razy dziennie). W zachowaniu zdrowia pomogą nam zioła - pozwólmy wrócić im do naszej kuchni. Ziele melisy, bożego drzewka, ogórecznika, owoc głogu i róży, liść brzozy, lubczyku, pokrzywy, szałwii, kwiat dziewanny i wiele innych - to sprzymierzeńcy zdrowia, płodności i urody. Ponadto przyprawy - pieprz, papryka czerwona i sól to zdecydowanie za mało. Jeśli solimy, wybierajmy sól himalajską lub kłodawską. Pozwólmy ziołom i przyprawom takim jak: kurkuma, oregano, anyż, bazylia, majeranek, kminek, cząber, estragon itp. zawładnąć naszym podniebieniem. Dzięki własnym mieszankom przypraw rozkochamy w sobie żołądek niejednego mężczyzny.

Nie zapominajmy o chwili na aktywność fizyczną. Wybierzmy coś, co lubimy - pływanie, jogging, hantle, aerobic, pilates, zumba - maszerujmy na trening z uśmiechem na twarzy.

30 + Piękne, mądre i zajęte!
Jest to czas, kiedy zazwyczaj mamy ustabilizowane życie - mąż, dziecko, stała praca, mieszkanie. Ciąży na nas wielka odpowiedzialność dotycząca rodziny. Staramy się w związku z tym jeść zdrowo dla siebie i swoich bliskich. Proste, ale urozmaicone obiady przy wspólnym stole pozytywnie wpłynął na relacje rodzinne. Spokój, dokładne przeżuwanie pokarmu ułatwi trawienie. Jogurt naturalny, kombucha (grzybek herbaciany) i kiszonki zadbają o dobrą kondycję bakterii probiotycznych w naszych jelitach. W końcu nie bez przyczyny mówi się, że 70% odporności pochodzi z brzucha. Zioła, przyprawy i aktywność fizyczna powinny nam towarzyszyć każdego dnia. Przed zaśnięciem, na spokojniejszy sen, sprawdzi się napar z melisy, pokrzywy czy czystka.

40+ Wchodzenie w wiek średni możemy określić mianem nadchodzącej rewolucji
Stabilna sytuacja w rodzinie i pracy towarzyszy ujawniającym się zaburzeniom w organizmie oraz potrzebom zmian w dotychczasowym życiu. Odczuwamy chęć dalszego rozwoju i spełnienia, jednak zauważamy lekkie zmiany w naszym ciele. Cellulit, zwolniony metabolizm, zaparcia a także większa tendencja do odkładania się tkanki tłuszczowej. Zwróćmy wtedy uwagę na naszych naturalnych sprzymierzeńców, czyli zioła. One rozprawią się z nadmiarem toksycznych substancji w organizmie, wzbogacą nasze ciało w składniki odżywcze i usprawnią funkcjonowanie układów naszego ciała. Ponadto dodadzą nam energii i witalności. Pomóżmy naszemu organizmowi stosując do potraw przyprawy ułatwiające trawienie. Nie rezygnujmy z brokułów, brukselki, kapusty, kalafiora czy roślin strączkowych. Są to warzywa wzdymające, lecz bardzo wartościowe pod względem odżywczym. Aby uniknąć nieprzyjemnych epizodów stosujmy do wspomnianych warzyw przyprawy: anyż, cząber, estragon, bazylię, kminek, imbir, gorczycę, majeranek, tymianek i lubczyk (korzeń). Nie zapominajmy o naszym drugim mózgu - jelitach. Spożywajmy jogurt naturalny (najlepiej domowy), zadbajmy o źródła kolagenu w naszej diecie (rosół z kości/kurzych łapek) i nie zapominajmy o warzywach i owocach spożywanych każdego dnia.

50+ Nadal jesteśmy atrakcyjne, choć nasza twarz, jeszcze tak niedawno gładka i jędrna, nosi już ślady życiowych doświadczeń
Jest to czas rewolucji w życiu każdej kobiety. Przechodzimy fizjologiczną metamorfozę w postaci menopauzy. Zmiana ta wprowadza w naszym organizmie chaos. Częste uczucie duszności, zmęczenie, napady gorąca, nocne poty, zmiany nastroju to tylko niektóre z objawów zwiastujące menopauzę. W okresie tzw. przekwitania, wzrasta ryzyko chorób układu krążenia oraz rozwoju osteoporozy. Nie możemy w tym momencie pozwolić sobie na nieodpowiedzialne odżywianie. Każdy posiłek powinien być zaplanowany, a przede wszystkim przemyślany. Powinnyśmy unikać cukru w naszym codziennym menu, gdyż cukier, poza pustymi kaloriami, zakwasza nasz organizm oraz istotnie zmniejsza przyswajanie i wykorzystanie przez nasz organizm witamin z grupy B. Ta konkretna grupa witamin jest niezbędna dla kobiet w wieku 50 - 60 lat. Witaminy takie jak kwas foliowy, B12 czy B6 chronią nas przed nadmiernym wzrostem homocysteiny we krwi, a tym samym zmniejszają ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowo - naczyniowych takich jak zawał serca czy udar mózgu. Ponadto witaminy takie jak: A, B6, B12, C, D, E oraz K2 wzmacniają kości, dzięki czemu nie musimy obawiać się złamań w przebiegu osteoporozy. Aby pokryć zapotrzebowanie na powyższe składniki odżywcze powinnyśmy spożywać zielone warzywa liściaste, brokuły, brukselkę szparagi, fasolę, soczewicę, ciecierzycę, orzechy, podroby, żółtka jaj oraz ryby (tj. pstrąg, śledź, halibut). Na problemy jelitowe pomogą kiszonki, domowy jogurt naturalny z sokiem z czarnej porzeczki, czarnego bzu czy maliny oraz domowy rosół (nie na kostce rosołowej!).

60+ Przewodniczki dla młodszych pokoleń
W tym wieku najczęściej mamy wiele dolegliwości spowodowanych fizjologicznym starzeniem się organizmu, jak i błędami żywieniowymi. Na tym etapie zamieńmy smażenie na gotowanie na parze oraz pieczenie. Pieczywo pszenne zastąpmy żytnim lub razowym. W okresie wiosenno - letnim korzystajmy z sezonowych dobrodziejstw Matki Natury, spożywajmy dużo surowych warzyw i owoców, wystawiajmy na słońce swoje ciało w celu syntezy witaminy D3. W porze jesienno - zimowej postawmy na kiszonki (kiszone ogórki, buraczki, kiszoną kapustę) oraz na gotowane posiłki. Pijmy napary ziołowe. W celu zwiększenia swojej odporności wybierajmy ziele bożego drzewka, czystka, glistnika, skrzypu i tymianku, owoc czarnego bzu, głogu, jarzębiny, róży, kwiat kasztanowca, nagietka, korę wierzby i wiele innych ziół. Jedzmy żelik ze zmielonego siemienia lnianego i babki płesznik. Aby utrzymać szczupłą sylwetkę unikajmy produktów z wysokim indeksem glikemicznym.

Podsumowując możemy stwierdzić, że nie ma uniwersalnej diety dla kobiet w różnym wieku. Każda z faz w naszym życiu niesie za sobą konkretne zmiany w organizmie, które wymagają kilku modyfikacji w sposobie odżywiania.

Bez względu na nasz wiek, każda z nas powinna pamiętać o suplementacji witaminą D3 w okresie od września do marca każdego roku.

Regularne, zaplanowane i zbilansowane posiłki to podstawa zdrowego odżywiania. Pamiętajmy jednak, że bez dobrego wchłaniania nawet najlepsza dieta nie jest w stanie utrzymać nas przy zdrowiu. W związku z tym zwróćmy szczególną uwagę na nasz żołądek, wątrobę, trzustkę, nerki i jelita. Nie traktujmy naszego przewodu pokarmowego jak śmietnik, do którego możemy wrzucać, co popadnie. Nasze zdrowie i uroda zależą w głównej mierze od tego, co jemy.

To pożywienie, które dostarczamy organizmowi, jego jakość i ilość zawartych w nim składników odżywczych odzwierciedla nasz wygląd oraz samopoczucie. Gdy wybieramy odpowiednie, proste, możliwie najmniej przetworzone produkty, nasz organizm jest odżywiony, silny układ odpornościowy chroni nas przed zagrożeniami z zewnątrz, prawidłowo funkcjonujący system samooczyszczania czyni nas zdrowymi, pięknymi i młodymi. To nie kremy nakładane rano i wieczorem dadzą nam świeży, młody wygląd. Prawidłowe odżywianie jest lepsze niż wszystkie dostępne, nawet najbardziej innowacyjne kosmetyki czy skalpel najwybitniejszego chirurga plastycznego.

Dobrą żywnością jesteśmy w stanie się odmłodzić nawet o kilka lat. Wsłuchajmy się w nasz organizm, mądrze dobierajmy produkty, a będziemy młode, zdrowe, pełne energii i witalności.

Klaudia Smosarska
Dietetyk kliniczny
www.ilewiesztakzjesz.blogspot.com 

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież