Menu
logo tjk main

belka

Rozszerzenie diety dziecka, czyli pierwsze soki w życiu niemowlaka

Rozszerzenie diety dziecka, czyli pierwsze soki w życiu niemowlaka
Soki owocowe i warzywne to ważne źródło cennych składników odżywczych, takich jak witaminy, sole mineralne czy polifenole, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju malucha. Dzięki zawartości błonnika, korzystnie wpływają na perystaltykę jelit i zapobiegają uciążliwym zaparciom. Co więcej, dieta bogata w sezonowe warzywa i owoce to skuteczny sposób na wzmocnienie odporności oraz poprawę samopoczucia dziecka. Choć soczki mogą być smaczną alternatywą dla wody, nie powinny jej całkowicie zastępować w codziennej diecie niemowlaka.

Soki dla niemowląt, a wytyczne WHO
Zgodnie z aktualnymi wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, pojenie niemowląt należy zacząć najwcześniej równocześnie z poszerzaniem diety o kolejne produkty spożywcze. W związku z powyższym, dzieci karmione piersią mogą otrzymywać pierwsze napoje (w tym soki owocowo-warzywne) po 7. miesiącu życia, zaś maluchy żywione mlekiem modyfikowanym - po około 5. miesiącu życia.

Jak wprowadzić soki do diety niemowlaka?
Rozszerzając dietę niemowlaka, rodzice powinni pamiętać o tym, aby robić to stopniowo. Na początek warto podać jedną lub dwie łyżeczki soku przecierowego dla niemowląt np. jabłkowego, marchwiowego, winogronowego bądź jagodowego (koniecznie jednoskładnikowego). Jeżeli w ciągu kilku kolejnych dni nie wystąpią objawy świadczące o alergii, można ponownie podać kolejną porcję soku (znów nie więcej niż dwie łyżeczki).

Dietę dziecka warto stopniowo urozmaicać, wprowadzając soki z malin, gruszek i śliwek. Z czasem napoje jednoskładnikowe można zastąpić kilkuskładnikowymi, sporządzonymi z uprzednio sprawdzonych owoców. Zaleca się, aby w 5. miesiącu życia dziecka, nie przekraczać dawki 100 ml dziennie, zaś w przypadku starszych niemowląt - 150 ml. Więcej o wprowadzaniu zdrowych soków do diety dziecka znajdziesz tutaj: http://www.osesek.pl/podstawy-zywienia-dziecka/jadlospis-doskonaly/1208-zdrowy-sok-czyli-jaki.html.

Nadmiar soków w diecie dziecka - skutki
Przekroczenie zalecanej dziennej dawki soków w przypadku dzieci do 1. roku życia może powodować biegunki, wzdęcia oraz inne zaburzenia żołądkowo-jelitowe, a także przyczyniać się do otyłości. Zamiast podawać maluchowi sok bezpośrednio z butelki ze smoczkiem, która może prowadzić do pojawienia się próchnicy, zaleca się stosowanie łyżeczki, kubka niekapka lub butelki z ustnikiem.

Rodzaj soku, a wiek dziecka
Wraz ze stopniowym rozszerzaniem diety malucha wskazane jest korzystanie wyłącznie z soków przeznaczonych dla dzieci w danym wieku. Co więcej, aż do 3. roku życia oseska, należy podawać jedynie soki produkowane z myślą o dzieciach, ponieważ powstają ze starannie wyselekcjonowanych dobranych produktów, pochodzących ze sprawdzonych upraw i pozbawione są cukru oraz bezwartościowych sztucznych słodzików.

Soczki dla dzieci można również z powodzeniem przygotowywać samodzielnie, jednak należy pamiętać o tym, aby do tego celu wykorzystywać wyłącznie produkty z naturalnych upraw (pozbawionych nawozów sztucznych).

Jakie owoce i warzywa w sokach dla niemowląt?
Najczęściej pierwszym produktem roślinnym podawanym niemowlakowi jest jabłko. Można je serwować starte, ugotowane lub w postaci soku rozcieńczonego z wodą źródlaną w proporcji 1:1. Z uwagi na niskie właściwości alergizujące, jabłko warto podawać maluchom, cierpiącym np. na częste zaparcia. Owoc ten zawiera duże ilości błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który pozytywnie wpływa na mikroflorę jelit dziecka.

Kolejnym owocem, który powinien znaleźć się w diecie niemowląt jest winogrono, bogate w cenne flawonoidy o właściwościach przeciwzapalnych, przeciwbakteryjnych i zwalczających wolne rodniki.

Z kolei morele (dozwolone od 6. miesiąca życia) są wspaniałym źródłem beta-karotenu, który nadaje skórze zdrowy odcień, warunkuje procesy prawidłowego widzenia, pełni ważną rolę w rozwoju kośćca oraz funkcjonowaniu układu odpornościowego dziecka.

Owoce cytrusowe, takie jak pomarańcza, grejfrut czy mandarynki, z uwagi na silne właściwości alergizujące zaleca się wprowadzać do diety dopiero od 10. miesiąca życia.

Jednym z pierwszych warzyw, które warto podać niemowlętom jest marchewka, która podobnie jak jabłko, odpowiedzialna jest za prawidłową mikroflorę jelit i świetnie sprawdza się przy biegunkach czy zaparciach. Dynia natomiast (zalecana od 5. miesiąca życia) jest bogatym źródłem witaminy A, B i C, która ułatwia wchłanianie żelaza, wzmacnia odporność organizmu i skutecznie przeciwdziała rozwojowi nowotworów.

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież