Menu
logo tjk main

Nieprzewidziane sytuacje w podróży z pilotem

Nieprzewidziane sytuacje w podróży z pilotem

Podróżując po świecie bądź zwiedzając polskie miasta możemy spotkać się z różnymi sytuacjami, których my, a także organizatorzy wycieczek nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Często znajdujemy się w sytuacjach, które na pierwszy rzut oka wydają się bez wyjścia. Pamiętajmy, że pierwszą osobą, do której powinniśmy się zwrócić powinien być pilot, bądź przewodnik, w zależności gdzie jesteśmy, co zwiedzamy.

 

Według książki "Zawód z pasją" (Hebda Paweł, Madejski Jerzy) pilot wycieczek jest zawodem stosunkowo nowym. Zadania pilota, jak większość z nas myśli, nie polegają na oprowadzaniu grupy turystów po historycznych miejscach czy muzeach itp. Podstawowymi kompetencjami pilota jest doprowadzenie grupy turystów bezpiecznie do miejsca docelowego, zapewnienie im noclegu i wyżywienia, a czasem również opiekę lekarską. Krótko podsumowując, pilot jest osobą odpowiedzialną za formalną stronę organizacji wycieczki.

Opierając się na "Vademecum pilota grup wycieczek" (red. Gołembski Grzegorz), które polecam osobom zainteresowanym tematem, przedstawię Wam kilka trudnych sytuacji, z którymi możecie się spotkać będąc na wycieczce. Pamiętajcie jednak, że są to tylko propozycje możliwych rozwiązań!

 

Jednym z najczęstszych problemów spotykanych tuż przed podróżą jest nieodpowiedni standard autokaru. Brak toalety lub klimatyzacji może sprawić, że my jako turyści będziemy czuć się bardzo niekomfortowo. Często odmówimy podróży skoro trasę mieliśmy pokonać autokarem o wyższym standardzie. Pilot w takiej sytuacji powinien skontaktować się z organizatorem. Jeżeli to możliwe próbuje zamienić autokary. Jednak w przeciwnym razie możemy oczekiwać od niego rekompensaty w postaci innych świadczeń.

Bardzo często po przybyciu na miejsce wycieczki okazuje się, że nasz bagaż zaginął. Pilot ma obowiązek poinformować służby lotniska o zaistniałej sytuacji, a następnie sporządzić protokół zaginięcia i wypełnić formularze oraz podać miejsca zakwaterowania. Po wykonaniu wszystkich formalności pilot powinien zapewnić nam podstawowe rzeczy do użytku codziennego, pożyczając od innych podróżnych bądź od siebie.

Dokonując zakupu wycieczki z noclegiem, to operator automatycznie dokonuje rezerwacji miejsc noclegowych w danym hotelu. Zdarza się tak, że po przyjeździe nie ma miejsc dla wszystkich bądź części grupy. Pilot powinien zainterweniować natychmiast w recepcji oraz u dyrekcji okazując dokument, który potwierdza daną rezerwację. Jeśli negocjacje nie zakończą się pozytywnie turyści powinni otrzymać rekompensatę.

W przypadku, gdy zostaniemy okradzeni w hotelowym pokoju natychmiast musimy zgłosić zaistniałą sytuację pilotowi wycieczki. Po zgłoszeniu w recepcji należy spisać protokół oraz zawiadomić miejscową policję. Jeżeli zginęły również dokumenty trzeba jak najszybciej zgłosić konsulatowi, który wyda dokumenty zastępcze.

Na umówionym miejscu nie pojawił się przewodnik. Pilot po wyjaśnieniu czy nie nastąpiła jakaś pomyłka w jak najkrótszym czasie musi zorganizować zastępstwo przewodnika. Do czasu jego przybycia realizuje dalszy program lub przewodniczy sam wykorzystując własne informacje.

Zdarzają się również sytuacje, w których może zginąć uczestnik imprezy turystycznej. Wówczas na miejsce powinna być wezwana policja oraz lekarz, który potwierdzi zgon. Pilot powinien poinformować o zaistniałej sytuacji ubezpieczyciela oraz placówkę dyplomatyczno – konsularną. Organizator wycieczki natomiast zawiadamia o przykrym fakcie rodzinę zmarłego. Minimum dwie osoby, w tym pilot, dokonują spisu rzeczy zmarłego, które następnie są przekazane rodzinie.

 

Omówiłam tylko kilka z kilkudziesięciu przykładów, które są opisane w "Vademecum...". Jednak w realnym świecie możemy spotkać się z setkami sytuacji nieprzewidzianych. Ale pamiętajmy, że z każdej, nawet z tej najtrudniejszej, jest wyjście. Nie starajmy się ich rozwiązywać na własną rękę. Zawsze z pomocą przyjdzie nam pilot, więc nie bójmy się z niej korzystać.

 

 

Paulina Dorna
Studentka Turystyki i Rekreacji w Poznaniu

Komentarze  

 
0 #1 Paulina 2012-03-16 23:38
Zgadzam się, większość osób myli kompetencje pilota i przewodnika. Uważa się te dwa zawody za jeden.
I tak, jesteśmy odpowiedzialni za formalną stronę wycieczki. Ponadto jesteśmy przedstawiciela mi biura podróży.
Sytuacje nieprzewidziane zdarzają się i my - piloci - jesteśmy pierwszą linią frontu.
Zawód odpowiedzialny, uczący zaradności.
I uważam, że artykuł jest tylko wstępem do realiów pracy pilota.
Pozdrawiam i życzę wielu udanych podróży z kompetentnymi pilotami :)
Paulina - pilot wycieczek
Cytować
 

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież