Logo
Wydrukuj tę stronę

Moda z ludzką twarzą

Moda z ludzką twarzą
Czy moda jest dla wszystkich? To pytanie często przewija się ludziom przez głowę. Mamy być wiecznie młodzi, piękni i mieć nienaganne sylwetki?

Otóż nie da się. Czas płynie i na całe szczęście świat ubrań zaczyna to zauważać. Aczkolwiek z mniejszymi lub większymi sukcesami.

Pytania w stylu - „czy ubiera Pani też 60+?” są u mnie na porządku dziennym. A jaki one mają sens jeśli przypomnimy sobie, że Giorgio Armani kończy w tym roku 81 lat, Karl Lagerfeld 82, a Miuccia Prada 66... Są mega kreatywni i to oni stoją na czele świata mody! Jednak prawda, że na wybiegach i w reklamach zazwyczaj występują osoby, które bardzo często mają jeszcze mleko pod nosem i nijak nie korespondują z dojrzałym, powszednim życiem. W ten sposób firmy przez lata usiłowały wbić nam do głowy kult młodości - i im się to udało. Chcesz być piękna i młoda - kup torebkę od Korsa... Jednak w dobie starzejącego się społeczeństwa starego i nowego świata - ta technika nie sprawdza się tak, jak dawniej. Wpadli na to projektanci, którzy oprócz modelek lat 17, zaczęli wracać do pięknych kobiet sprzed dekady. W świecie mody wciąż istnieją: Linda Evangelista, Cindy Crawford czy Naomi Campbell i Christy Turlington, które zgodnie z prawem dżungli modowej już dawno powinny siedzieć w fotelu bujanym i cerować skarpetki...

Najodważniejszy w propagowaniu mody wielopokoleniowej okazał się francuski geniusz Jean Paul Gaultier, który rok temu na swój pokaz zaprosił srebrnowłosą Catherine Loewe. Powstały również reklamy m.in. Lanvin, Celine i nawet polskiej marki Bohoboco, które pokazały mocno dojrzałe kobiety. Pobudki były różne, od pokazywania różnorodności wiekowej - do szokowania starością... Jakiekolwiek jednak by nie były - nagle wiek 50+ przestał być niewidzialny i za to należą się duże brawa:).

Jednak wiek emerytalny to nie jedyny pomijany niegdyś w modzie stan skupienia tkanki ludzkiej... A co jeśli zostałam matką - to czy muszę się zakopywać w bliżej nieokreślonych formach? Czy wtedy moda kompletnie o mnie zapomniała i ja też mogę o niej zapomnieć na najbliższe 9 miesięcy (plus x lat na spacerki do piaskownicy i z powrotem)?

Odpowiedzieli na to pytanie Dolce & Gabbana zapraszając na wybieg modelki z dziećmi i w ciąży. Cała ich kampania opierała się na kwestiach dotyczących mam i dzieci, rodziny wielopokoleniowej, a w tym roku inne firmy powstawiały „rodzinne fotki” do swoich kampanii reklamowych. Za to możemy dziękować też sławnym kobietom od księżnej Kate przez Victorię Beckham po Kim Kardashian - one przyczyniły się do uzmysłowienia światowi mody, że dzieci istnieją, rola matki jest ważna i piękna. Rodzina stała się modna! :)

U nas co prawda łatwiej ubrać dojrzałą Panią niż przyszłą mamę, ale powoli się to zmienia. Powstają ciekawe firmy, H&M od lat prowadzi dział dla mam, a dużą część rzeczy można zaadaptować z innych działów. Dobrze zaopatrzony jest też Asos.com - polecam dział maternity - jest z czego wybierać.

A w kwestii czy moda jest dla wszystkich - na pewno jest! Właściwie to nawet jest tak, że moda zapomina o tych, którzy zapomnieli o niej :).


Copyright 2009-2023 © tojakobieta.pl | All rights reserved