Menu
logo tjk main

Sen na zdrowie, czyli jak spać dla urody

Sen na zdrowie, czyli jak spać dla urody
Sen, choć tak ważny, często jest przez nas zaniedbywany. Ma na to wpływ nie tylko styl życia, ale też stres, który skutecznie uniemożliwia prawidłowy wypoczynek.

Zatem jak zadbać o zdrowy sen, a szczególnie taki, który pozytywnie wpłynie na naszą urodę?

Światło, a sen
Oczywistym jest, że światło, jak i jego natężenie, wyznacza nam rytm dnia. Gdy jest go najwięcej nasz organizm dostaje sygnał do pracy, gdy światło zanika, oznacza to porę snu. Dlatego tak ważne jest, aby dobowy rytm snu pozostał niezmienny. Warto zatem jak najwięcej korzystać ze światła naturalnego w dzień, kiedy jesteśmy najbardziej produktywni, a zmniejszać jego ilość wieczorem, aby przygotować się na kilkugodzinny odpoczynek. Najlepiej też nie używać telefonu, czy komputera, a nawet zrezygnować z oglądania telewizji na minimum dwie godziny przed snem, a czytając upewnić się, że światło pada znad głowy.

Także samo oświetlenie mieszkania nie jest bez znaczenia. Warto zmniejszać jego natężenie poprzez zgaszenie głównych źródeł światła, gdy na dworze również zaczyna być ciemniej.

To, w jaki sposób nasz organizm odczuwa brak lub wzrost światła w ciągu dnia i wieczoru ma wpływ później na jakość naszego snu oraz samą strukturę wypoczynku.

Łóżko tylko do spania
Może i to oczywiste, ale łóżko służy tylko do spania i relaksu. Nie należy w nim przebywać, gdy czytamy książkę albo jemy śniadanie. Do naszego mózgu wtedy wpływają sprzeczne sygnały i w momencie, gdy będziemy chcieli tylko oddać się w objęcie Morfeusza, nie będziemy mogli zasnąć. Dlaczego? Ponieważ nasz organizm zamiast zarejestrować sygnał „sen”, odbierze to jako „kolejna godzina w łóżku”, a nam będzie bardzo trudno zasnąć. Dlatego warto skrócić do minimum czas spędzany w sypialni.

Używki, a nasz sen
Wiadomo, że kawa, herbata, alkohol, czy napoje energetyczne mają na celu pobudzenie organizmu do pracy. Skoro więc musimy po nie sięgać, najlepiej robić to rano, czy około południa, tak, aby nadmiar substancji stymulujących zdążył opaść w ciągu dnia, a nasz organizm przygotował się do wypoczynku nocnego bez substancji pobudzających, które skutecznie uniemożliwią zdrowy sen.

Aktywność fizyczna
W dobie bycia fit, aktywność fizyczna nie jest niczym nadzwyczajnym. Każdy stara się o siebie dbać, ale już nie każdy wie KIEDY najlepiej być najbardziej aktywnym. Mimo, że wiele słyszy się o porannych ćwiczeniach, najlepszą porą do aktywności fizycznej jest popołudnie. Są to godziny późne, ale też takie, które pozwalają na pobudzenie organizmu na minimum 3-4 godziny przed snem. Samo zmęczenie ćwiczeniami spowoduje, że nasz sen będzie głębszy, bardziej wydajny, a zarazem dłuższy.

Zadbaj o sypialnię
Nie tylko, jak śpimy, ale też gdzie, ma wpływ na nasz sen. Dlatego sypialnia powinna być pomieszczeniem przygotowanym ze szczególną starannością. Należy zwrócić uwagę również na oświetlenie, kolor ścian oraz sam materac.

Wybierzmy kolor dla naszej sypialni w tonach spokojnych, np.: szarości, błękitu, czy lekkiej żółci. Także podłoga powinna być wygodna, ciepła i przyjemna. Jeśli lubimy dywany, niech to będą te bez długiego włosia, gdyż w takim łatwo o dużą ilość zanieczyszczeń i roztoczy.

Materac naszego łóżka powinien być tak miękki, by dostosować się do naszego ciała, ale nie za miękki, gdyż taki wbrew pozorom wcale nie jest dla nas dobry.

Co negatywnie ma wpływ na nasz sen?
Wiele nawyków i przyzwyczajeń ma wpływ na to, jak śpimy i jak wypoczywamy. Warto zwrócić uwagę na pewne błędy, aby ustrzec się niepotrzebnie niewyspania, a  nawet negatywnych skutków, które odbiją się na naszym wyglądzie.

- zrezygnuj z drzemek w ciągu dnia - odsypianie, zwłaszcza po południu, ma wpływ na zaburzenie rytmu dnia i zakłóci Twój sen w nocy
- sen zaraz po aktywności - wyłączasz telewizor i od razu kładziesz się do łóżka, a sen nie przychodzi? Nic dziwnego - nim położysz się spać zadbaj o dobre przygotowanie do odpoczynku
- cukier w pożywieniu - cukier, podobnie jak używki, pobudza organizm. Zatem zrezygnuj z podjadania przed snem
- tabletki nasenne - są wyjściem jednorazowym. Jeśli stosujesz je ciągle, Twój organizm w końcu nie będzie w stanie bez nich funkcjonować i będzie Ci trudno bez nich w ogóle zasnąć
- brak harmonogramu snu - wbrew pozorom to bardzo istotne. Nie wyśpisz się na zapas, tak jak nie odeśpisz zarwanej nocy. Chodzenie spać o ustalonych porach to ważny i potrzebny nawyk.

Jak brak snu wpływa na nasz wygląd?
Niewyspanie, zmęczenie i ogólny brak snu w nocy, odbija się na naszym wyglądzie i to niestety w sposób niekorzystny.

Warto zwrócić uwagę, że podczas snu:
- skóra się regeneruje i poprawia się ogólny jej kolor
- mamy mniej wyprysków
- poprzez wypoczęty wygląd wyglądamy zdrowiej i młodziej
- dbamy o sylwetkę

Sen jest ważny nie tylko dla samego relaksu i odpoczynku. Zaniedbanie go skutkuje nie tylko przemęczeniem, ale też rozdrażnieniem, a nawet może prowadzić do ciągłej walki z bezsennością. Higiena snu powinna być przez nam starannie pielęgnowana i nigdy niezaniedbywana.

Angelika Libelt

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież