Logo
Wydrukuj tę stronę

Standardy hoteli

Standardy hoteli

Wakacje się skończyły, wróciliście do domu z torbą pełną pamiątek i głową pełną wrażeń. Niestety - nie zawsze usatysfakcjonowani ze standardu hotelu... Jak się ustrzec przed oszustami? Na co zwracać szczególną uwagę? W 1997 roku w życie weszła ustawa o usługach turystycznych w której znajdziemy informacje dotyczące wymagań co do wyposażenia hoteli o różnym standardzie.

 

Najniższą normą jest hotel jednogwiazdkowy a wszystkie luksusy odnajdziemy w hotelach pięciogwiazdkowych. Pamiętajmy, że te zasady dotyczą tylko hoteli w Polsce. Wyjeżdżając do krajów chociażby śródziemnomorskich możemy spodziewać się zawyżonej ilości gwiazdek w porównaniu do okrutnej rzeczywistości...

Takie udogodnienia jak ogrzewanie, budzenie, przechowywalnia bagażu, serwowanie śniadań powinny znaleźć się w podstawowym wyposażeniu i zakresie usług wszystkich hoteli. Zaraz po zakwaterowaniu każdy gość powinien znaleźć w swoim pokoju materiały informacyjne, które dotyczą usług hotelu. Poza tym wśród nich powinny być zawarte informacje dotyczące bezpieczeństwa gości. Łóżka w pokojach również grają istotną rolę i muszą mieć odpowiednie rozmiary (jednoosobowe - min. 90x200; dwuosobowe - min. 140x200).

Łazienki w hotelach o niskim, średnim i wysokim standardzie niewiele się między sobą różnią. Podstawowymi elementami z zakresu urządzeń i wyposażenia węzłów higieniczno - sanitarnych jest przede wszystkim wanna bądź kabina natryskowa, umywalka i WC. Natomiast do czynników uzupełniających zalicza się gniazdko elektryczne z osłoną, kosz na śmieci oraz mydło bądź dozownik mydła i mały ręcznik. W ręcznik kąpielowy powinny być zaopatrzone hotele trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowe. W łazienkach o najwyższym standardzie znajdziemy również płaszcz kąpielowy.

Hotele dwugwiazdkowe i wzwyż powinny posiadać w swojej ofercie bar aperitif lub bar kawowy. W jednostkach mieszkalnych powinna znajdować się lampka oświetlająca miejsce do pracy, może to być stół bądź biurko. Radioodbiornik również składa się na wyposażenie uzupełniające pokoi.

 

W dzisiejszych czasach większość z nas posiada samochód i zależy nam na strzeżonym parkingu bądź garażu. Takich udogodnień możemy oczekiwać po hotelach trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych. W tych obiektach bez problemu będziemy mogli zapłacić za wszystkie usługi kartą płatniczą. Świadczenie usług gastronomicznych zapewni nam hotelowa restauracja. Również dostęp do internetu, TV, radio oraz telefon należą do podstawowych akcesorii. Wśród dodatkowych usług, jakie oferują nam te hotele znajdziemy specjalną torbę na bieliznę, którą na bieżąco wysyłamy do prania, a następnie otrzymujemy wyczyszczoną i wyprasowaną odzież. Na terenie obiektów odnajdziemy zespół sal wielofunkcyjnych m.in.: konferencyjne, klubowe, szkoleniowe itp. Mamy również możliwość skorzystania ze świadczeń jakie oferuje nam zespół odnowy biologicznej.

Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe oprócz ogrzewania powinny być wyposażone w sprawną klimatyzację. Podawanie posiłków bezpośrednio do jednostek mieszkalnych przez tzw. room - service powinien być czynny przez całą dobę. Goście mogą wymagać od personelu codziennej zmiany pościeli.

Dodatkowymi atutami wynajęcia pokoju w hotelu pięciogwiazdkowym jest możliwość skorzystania z sejfu i minibaru.

Nie zapominajmy jednak o osobach z niepełnosprawnością. To właśnie dla nich, dla ich wygody i komfortu zostały opracowane specjalne zasady, do których muszą dostosować się hotelarze. Jedną z nich jest zachowanie odpowiedniej wysokości urządzeń komunikacji wewnętrznej, przycisków, wyłączników oraz mebli i urządzeń sanitarnych w jednostce mieszkalnej. W specjalnie przystosowanym pokoju nie powinno zabraknąć poręczy oraz uchwytów. Tablica nawigacyjna w windzie powinna być czytelnie opisana, nie może również zabraknąć sygnalizacji dźwiękowej. Na hotelowym parkingu musi znaleźć się stanowisko postojowe dla osoby niepełnosprawnej.

W artykule tym wyodrębniłam najważniejsze wymagania dotyczące wyposażenia oraz odpowiedniego funkcjonowania obiektu hotelowego, na które powinniśmy zwracać większą uwagę udając się na weekendowy pobyt w hotelu. To my dbamy o swój komfort fizyczny i psychiczny.

 

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej zapraszam do przeanalizowania strony www.hotelarze.pl lub z zapoznaniem się ustawy o usługach turystycznych.

 

Paulina Dorna
Studentka Turystyki i Rekreacji w Poznaniu

Copyright 2009-2023 © tojakobieta.pl | All rights reserved