Menu
logo tjk main

Nowalijki

Nowalijki Foto: adaevidencelibrary.com

Wiosna. Bazary, ryneczki i warzywniaki pełne są pysznych, kolorowych i młodych warzyw tzw. - nowalijek. Przepełnione produktami stragany same przyciągają wzrok i nie potrzeba dodatkowej reklamy, aby skusić się na świeże rzodkiewki czy marchewki.

Natura sama dba o to, aby zachęcać nas do kosztowania sezonowych pyszności. Dzięki temu nieświadomie bilansujemy naszą dietę w niezbędne do życia składniki. Warzywa i owoce dostarczają przede wszystkim witamin, a także błonnika niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Jeśli mamy możliwość kupujmy warzywa bezpośrednio od gospodarzy gospodarstw ekologicznych, albo sami w małych przydomowych ogródkach próbujmy wyhodować marchewkę czy szczypiorek. Będziemy wtedy mieli pewność, że nasze nowalijki są najzdrowsze - pozbawione pestycydów i chemii. Jeśli nie mamy takiej sposobności, warto wybrać warzywa oferowane przez mały stragan starszego Pana lub starczej Pani na okolicznym ryneczku. Możemy się wtedy spodziewać, że oni także nie nawozili nowalijek pestycydami, a wszystko co oferują pochodzi z ich przydomowego ogródka.

Warzywa słyną ze swej niskiej kaloryczności, dlatego warto komponować z nich przepyszne przekąski i posiłki. Kto nie skusi się na młodziutką i słodką marchewkę. Chrupanie takiej przekąski sprawi nam mnóstwo przyjemności i nie przyniesie negatywnych konsekwencji. Warzywne kompozycje obiadowe nie obciążą żołądka i sprawią, że będziemy zdrowo najedzeni.

Oto smaczna wiosenna zapiekanka, która z pewnością wniesie powiew świeżości w kuchni:

ZAPIEKANKA      
Ser Gouda 50 2 plasterki

Zapiekanka:

Kalafior, rozdzielić na różyczki, ugotować w lekko osolonej wodzie i odsączyć. Pomidory pokroić na ćwiartki. Cebulę zeszklić na oleju i dodać pomidory. Dusić razem przez ok. 20 min, mieszając. Powstały sos cebulowo-pomidorowy doprawić solą, pieprzem i odrobiną cukru. Naczynie żaroodporne wysmarować olejem, ułożyć połowę sera, potem kalafior i całość polać sosem. Na wierzchu ułożyć ser i wstawić do piekarnika (180). Zapiekać ok. 15-20 min. Po wyjęciu przyozdobić pietruszką.
 Olej 20  2 łyżki   
 Cebula  100 1 mała   
 Kalafior  1/2  1/2 kalafiora  
 Pietruszka  Do ozdoby  Do ozdoby  
 Pomidor  400  2 średnie pomidory  

 


 

5-12

 

Ten artykuł oraz wiele ciekawych innych przeczytasz w naszym
magazynie-miesięczniku TO JA KOBIETA. ZAPRASZAMY!

Dodaj komentarz

UWAGA!
Bardzo prosimy o niezamieszczanie w treści komentarza wszelkiej formy reklamy (która jest traktowana wtedy jako darmowa) na naszym portalu tojakobieta.pl tj. - adres strony www, e-mail, telefon, wszelkie inne dane kontaktowe. W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionego komunikatu oraz działań mających na celu obejście naszej prośby, będziemy zmuszeni wyciągnąć konsekwencje prawne odnośnie zarzutu bezprawnego zamieszczania darmowej reklamy. Wszelka reklama na naszym portalu jest ODPŁATNA.


Kod antyspamowy
Odśwież